mandag den 10. marts 2014

De rå 50'ere - udvikling og tendenser



Kapitlets overskrift er ”De rå 50’ere”. Dette kan forklares med, at der i 50erne kom rockere/"læderjakkerne", og der kom mere rock’n’roll. 



1. Hvad er forudsætningerne for ungdomsgenerationens nye muligheder i 50erne?
- De ændrede økonomiske vilkår. Danmark havde længe ført en forsigtig økonomi, men var  blevet så kapitalistisk at mange havde fjernsyn, hvilket gjorde, at man fik indsigt i andre landes kultur og forhold. Man lærte endvidere herfra, at det gik økonomisk godt hjemme i Danmark. 

2. Hvad viser tabellen os?
- Den viser den danske økonomiske situation fra 1956-1972. 
- BNP’en fordobles på denne periode. 
- Betalingsbalancens overskud går op og ned, men mindskes generelt fra cirka ’64. 
- Timeløn stiger og arbejdsløshed falder. 

3. Hvad siger teksten om familieformerne?
- Kvinder får i stigende grad udejobs. De ændrer på normerne, bl.a. ved et stilskifte i moden. 
- Supermarkeder ændrede kvinders hverdag drastisk. Forbrugskulturen ændredes altså. 
- Man begynder at tage på ferie, særligt til Harzen i Tyskland. Campingferie var et hit. 
- I slutningen af 50erne opstod ego-ferierne også, hvor enlige eller par uden børn tog på charterrejse - gerne til Mallorca med Spies. 
- Disse nye former påviser to tendenser: danskerne fik mere fritid, og de fik flere penge. 
- Der foregår en amerikanisering, hvor danskerne bliver inspireret af USA til at forbruge mere fx i forbindelse med køb af køleskabe, TV, biler og nye modetendenser. 

4. Hvad siger teksten om ungdomslivet, og hvilke idoler har man?
- De unge kedede sig. De mødtes derfor i parker, hvor de hørte høj musik, drak øl og dansede. Dette blev mødt med en vis skepsis, selvom flere eksperter mente, at ungdommen ikke var værre end tidligere. 
- De unge levede i weekenden; hverdagene skulle blot overstås. 
- Idolerne er de vilde mænd, som lever ligesom de unge selv gør/ønsker at gøre: James Dean og Elvis Presley. 

5. Hvad siger de tre kilder (se vedhæftning fra modul 10/3 2014) om ungdommen i 50erne?
- I kilde 1 ses unge fyre med læderjakker, hvor de ”hænger ud”. Der er ikke noget overordnet formål, men står i stedet og er sociale. Billedet siger desuden noget om, at de unge havde masser af penge; det ses nemlig, at de unge mænd har store motocykler/knallerter. Der er sammenhæng mellem kilde 1 og 2. I kilde 2 beskrives det, at der ikke var plads til de unge derhjemme, og at de derfor søgte til gadehjørner og porte, hvor de ”hang ud” med andre unge, som oplevede det samme. Kilde 3 illustrerer den altoverskyggende amerikanisering; firmaer appellerer til de unge med amerikanske produkter og navne (i dette tilfælde en Yankie-bar). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar